Alle gegevens van uw administratie staan in één datafile (gegevensbestand).
Dit zijn bestanden met de extensie *df1 (als u de extensies niet heeft uitgeschakeld).
U kunt dus meerdere administraties voeren binnen Ohmega.
Bijv. voor meerdere BV´s.
Wanneer u een nieuwe administratie wenst aan te maken, gaat u als volgt te werk:
kijk eerst waar de bkh.lbs staat in "Help- programmainformatie"
Klik 'Archief - nieuwe administratie'.
U slaat het bestand op in de zelfde map als bkh.lbs .
Geef de datafile een naam (bijv. de naam van de afdeling of het bedrijf)
(Niet een andere lokatie kiezen, later kunt u de datafile verplaatsen)
Klik 'OK' Klik 'Yes'
Vul in de middelste regel van de registratie de naam van uw bedrijf in.
In de bovenste resp. onderste regel komen de licentiehouder en het registratienummer
of u selecteert 'demoversie'.
Laat gerust die drie regels eerst leeg en laat 'Demoversie' aanstaan.
U kunt later deze gegevens invullen.
Voor de demoversie hoeft geen serienummer opgegeven te worden.
U kunt dan de modules aanvinken welke u wilt.
Als u later deze regels wilt invullen, dan kunt u dit scherm weer
oproepen
onder ´Archief - systeembeheer - pakket upgrade´.
Als alles is ingevuld, klik 'OK'.
U geeft aan de huidige BTW percentages en met welk grootboekrekeningschema u
wilt gaan werken.Hoogste boekjaar.
Is het jaar waarin u wilt beginnen met de administratie, PLUS 2 ( u werkt immers in drie jaren tegelijk)
BTW hoog
Bijvoorbeeld in 2013 en 2014 was dat 21.
Dan kiest u een standaard rekeningschema
Dit zijn standaard rekeningschema's die Ohmega voor U heeft aangemaakt. Onderaan deze pagina worden ze beschreven. minimaal, eenmanszaak of vennoot.
Ook verdeelsleutels en rekening groepen zijn reeds aangemaakt.
Wij raden aan op zijn minst 'minimaal' te kiezen en van
daaruit het schema te wijzigen en te vervolmaken.
In 'geen rekening schema' zitten namelijk ook geen de verdeelsleutels.
Deze moet u dan geheel zelf invullen. Wordt u niet blij van.
Bij " minimaal" heeft u in ieder geval de meest essentiele instellingen.
OK
Hierna komt u in het inlogscherm van Ohmega.
U logt in door gebruik te maken van de gebruiker 'Systeembeheerder'
zonder daarbij een wachtwoord in te typen.
U kunt wisselen tussen de administraties in het menu ´Archief/andere administratie´.
Nog even een korte omschrijving van de drie standaard-rekeningschema's:
Minimaal
Hierin staat het eenvoudigste rekeningschema van waar uit u kunt uitbreiden naar behoefte.
34 grootboekrekeningen (beginstand)
Eenmanszaak
Wat uitgebreider voor een bedrijf zonder personeel en zonder meerdere vennooten.
72 grootboekrekeningen (beginstand)
Vennoot
Grootboekrekeningen o.m. voor personeel(skosten ) en meerdere vennooten.
249 grootboekrekeningen. (beginstand)
Let wel u kunt theoretisch, altijd " vennoot" kiezen en later de meeste grootboekrekeningen verwijderen. (Bijvoorbeeld kleine bedrijven maar wel met personeel).
of
theoretisch altijd "minimaal" kiezen en alle gewenste rekeningen toevoegen.
In alle drie systemen bevindt zich:
Verwijderen van rekeningen in een te grot schema gaat snel als volgt:
Stamgegevens - grootboekrekeningen.
Zoek
F12
Dubbelklik de bovenste.
Steeds ctrl + n om naar d evolgende te gaan
of
Klik " verwijder" en typ y om te verwijderen.
Instellingen boekhouding
Opzetten grootboekadministratie
Grootboekrekeningen
Dagboeken
Rekeninggroepen
BTW rubrieken
Opzetten debiteuren crediteurenadministratis
Talen
Landen
Debiteuren crediteuren
Beginbalans invoeren
Openstaande debiteuren
Openstaande crediteuren
Kassabonnen
Factuur lay out
Betalingscondities